dijous, 10 de maig del 2018

La Veritat, filla del Poder.

Resultat d'imatges de verdad
Com ja sabeu, hi ha una lluita a mort pel control de la informació, i jo mateix ja he dedicat alguns posts (com aquest, aquest i aquest). I bé és cert, que des de fa molt temps es diu allò que la informació és Poder. Però, en els darrers dies, llegint a Michel Foucault, m'he adonat que hi ha una cosa que té més poder que la informació. Eixa cosa és la Veritat.

La microfísica del poder, és una obra que recull entrevistes, debats i conferències de Michel Foucault. La darrera és una entrevista que porta por títol Verdad y Poder. Allí Foucault ens diu:

Lo importante, creo, es que la verdad no está fuera del poder, ni sin poder (no es, a pesar de un mito, del que sería preciso reconstruir la historia y las funciones, la recompensa de los espíritus libres, el hijo de largas soledades, el privilegio de aquellos que han sabido emanciparse). La verdad es de este mundo; está producida aquí gracias a múltiples imposiciones. Tiene aquí efectos reglamentados de poder. Cada sociedad tiene su régimen de verdad, su «política general de la verdad»: es decir, los tipos de discursos que ella acoge y hace funcionar como verdaderos; los mecanismos y las instancias que permiten distinguir los enunciados verdaderos o falsos, la manera de sancionar unos y otros; las técnicas y los procedimientos que son valorizados para la obtención de la verdad; el estatuto de aquellos encargados de decir qué es lo que funciona como verdadero.
En sociedades como las nuestras la «economía política» de la verdad está caracterizada por cinco rasgos históricamente importantes: la «verdad» está centrada en la forma del discurso científico y en las instituciones que lo producen; está sometida a una constante incitación económica y política (necesidad de verdad tanto para la producción económica como para el poder político); es objeto bajo formas diversas de una inmensa difusión y consumo (circula en aparatos de educación o de información cuya extensión es relativamente amplia en el cuerpo social pese a ciertas limitaciones estrictas); es producida y transmitida bajo el control no exclusivo pero si dominante de algunos grandes aparatos políticos o económicos (universidad, ejército, escritura, medios de comunicación); en fin, es el núcleo de la cuestión de todo un debate político y de todo un enfrentamiento social (luchas «ideológicas»).
Més endavant asenyala:

Existe un combate «por la verdad», o al menos «alrededor de la verdad» —una vez más entiéndase bien que por verdad no quiero decir «el conjunto de cosas verdaderas que hay que descubrir a hacer aceptar», sino el conjunto de reglas según las cuales se discrimina lo verdadero de lo falso y se ligan a lo verdadero efectos políticos de poder se entiende asimismo que no se trata de un combate «en favor» de la verdad sino en torno al estatuto de verdad y al papel económicopolítico que juega—. Hay que pensar los problemas políticos de los intelectuales no en términos de «ciencia / ideología» sino en términos de «verdad / poder».../...
Por «verdad», entender un conjunto de procedimientos reglamentados por la producción, la ley, la repartición, la puesta en circulación, y el funcionamiento de los enunciados.
La «verdad» está ligada circularmente a los sistemas de poder que la producen y la mantienen, y a los efectos de poder que induce y que la acompañan. «Régimen» de la verdad.
.../...
El problema político esencial para el intelectual no es criticar los contenidos\ ideológicos que estarían ligados a la ciencia, o de hacer de tal suerte que su práctica científica esté acompañada de una ideología justa. Es saber si es posible constituir una nueva política de la verdad. El problema no es «cambiar la conciencia» de las gentes o lo que tienen en la cabeza, sino el régimen político, económico, institucional de la producción de la verdad.
.../...
La cuestión política, en suma, no es el error, la ilusión, la conciencia alienada o la ideología; es la verdad misma. [He destacat jo en negreta allò que em pareix fonamental]
Així doncs, Foucault ja va veure, fa 40 anys, el que està passant ara. Bé, no és que ara estiga passant res de nou. Si no que hi ha hui en dia mecanismes de producció de la Veritat distints als procediments de producció, la llei, la repartició, la posada en circulació i el funcionament dels enunciats, dels de fa 40 anys. Si aquests mecanismes no són controlats, poden escapar al Poder, i això no es pot consentir.

No obstant això, el Poder reacciona. I està reaccionant molt bé. Més enllà d'invents com la postveritat, que és una creació per mantenir el monopoli de la pseudoveritat, i que adjudicada a la informació, revetlla quina és la seua autèntica naturalesa, perquè no l'anomenen post-informació, sinó postveritat. Açò és, amb el control de la informació es pretén mantenir el monopoli de la Veritat. La informació són dades, mesurables en bits. Mentre que la Veritat és la informació processada, presentada, relatada, contada, i va més enllà de la informació, perquè els receptors de la Veritat ja tenen conformada una realitat. La Veritat és la Realitat.

Per això Michel Foucault diu que la Veritat és d'aquest món, perquè és humana. No hi ha una Veritat única, a la que puguem accedir, i que siga objectiva i neutral. El Poder l'elabora, la difon, i el públic, la consumeix. Per altra banda, està en disputa per aquells que volen accedir, o que es posicionen en contra, el Poder, elaboren una contra-Veritat, intenten difondre-la i que arribe a ser consumida pel públic o una gran part del públic. Com diu Foucault, la Veritat és al nucli de tot debat polític i de tot enfrontament social.

No causa alarma, però és el més alarmant. És el que més ha de témer qualsevol persona que busque més enllà de la superfície de les coses. El fet que hi haja sobre un tema, una opinió generalment acceptada i que a penes siga contestada des de qualsevol dels actors polítics i socials, és el més totalitari que hi ha. I això fa por. Molta por. Per desgràcia els temes fonamentals no accepten cap discussió. Dona igual. Des de tots els àmbits i aparells de producció i difusió de la Veritat, hi ha veritats establertes que resulten intocables, irrebatibles, necessàries... funcionen com axiomes. Dona igual la ideologia. No accepten discussió. I aquestes veritats, generalment acceptades -i a les quals les masses s'adhereixen per fals consens, per argumentum ad populum, arguments d’autoritat o per efecte d'arrossegament- són les més totalitàries i perilloses. Les matèries són variades: les bondats de la UE, la globalització, els postulats neoliberals econòmics, els darrers corrents majoritaris del feminisme, el canvi climàtic, etc.

En qualsevol tema en els quals hi ha una unanimitat als grans mitjans de comunicació o de difusió i, alhora, grans majories en les fonts de producció i difusió científica, literària, artística..., l'acceptació de la Veritat porta al fet que el Poder ja no haja de defensar aquestes veritats, elles mateixes es defensen a soles. Les masses que han absorbit aquesta Veritat -i que pels efectes abans senyalats, de fals consens, argumentum ad populum, arguments d’autoritat o efecte arrossegament, s'ha quedat com a Veritat-, es converteixen en les supremes defensores de la Veritat. I així, el Poder treu fora de discussió del camp polític el tema en qüestió, i qui gose discutir-ho serà linxat per les masses. El Poder no té que gastar la força per imposar la Veritat contra els que la posen qüestió, són els sotmesos al Poder, les masses, qui fan eixa tasca.

No hi ha res que hauria de fer més por què les visions unívoques de la Veritat, però malgrat tot, és el que més tranquil·litza a la gent.


Òskar "Rabosa".