divendres, 15 de maig del 2015

EL CALORET DEL VERAN

Amb les coses de l’educació, ja fa temps que m’he perdut... I més ara, que acabe de llegir una notícia que diu que s’han suspés les classes per la Ribera a causa de la calor. Hui és 14 de maig de 2015 i recorde quan estàvem a classe, de xicotets, i havíem de posar cada dia la data a la llibreta i a la pissarra.
Una volta vaig suspendre una assignatura ―crec recordar però no n’estic gaire segur― i em va costar estudiar una mica a l’estiu. Supose que devia ser a l’examen de recuperació, o al final, que feia calor i vaig anar a fer-lo en pantaló curt. Estava incòmode perquè sempre m’havia causat un respecte l’escola i no m’agradava la idea d’anar-hi en pantaló curt...
Els exàmens de setembre passen a juliol i les classes acaben a juny, una mica més tard que abans. Moltes escoles estan formades per barraques sense la més mínima decència. Els edificis nous, fins i tot, estan mal dissenyats i no tenen cap mena de refrigeració, així com els patis on es juga o on s’ix, simplement: sense arbres i sense gespa; només ciment i asfalt. Les classes acaben tard i el migdia afecta els estudiants.
D’altra banda, els meteoròlegs diuen que, cada any, l’estiu s’anticipa i, d’altra banda, la Conselleria no accepta que les classes siguen només pel matí. El rendiment acadèmic cau en picat i tots pensem que abans s’estava millor i s’educava millor. No obstant això, fruit d’esta educació tan magnífica que hi havia en la nostra infància és el desgavell actual perquè ―i això ho hem de recordar― estos expedients actuals són el fruit dels nostres expedients, i els governats, i els pares, també ho són.
Ara, només queda recordar que encara no hem entrat a l’estiu, i que legislar en un territori extens i plural no significa fer-ho només en temes de llengua. La geografia i el sentit comú també poden ajudar a fer les coses millor, tot i que els legisladors siguen d’una generació tan ben formada i educada com la meua. Per cert, m’he adonat que la gran majoria de mestres no saben escriure la data correctament... Potser estan marejats per la calor!
 

Salvador Sendra Perelló