diumenge, 3 d’agost del 2014

Menjar gat.


En una d’eixes converses per FB, algú, ara no recorde bé qui, em van dir que jo em quedava massa en els conceptes i el que calia era treballar –pel partit polític de torn, supose- més. La veritat és que, els “homes d’acció política” sempre m’han deixat intrigat. Cal treballar més pel partit, per la societat, pel poble –diuen. Ho solen dir quan poses en evidència la manca de coherència de les accions del partit, dels principis, del sistema del qual xuclen o dels “ideals” que defensen. Això són conceptes –diuen. Com si els conceptes foren una cosa inútil, supèrflua o prescindible. A ells, no els cal tenir clar els conceptes per entregar-se amb cos i ànima a una causa.
Jo em pregunte, es pot fer una acció al món sense tenir en compte els conceptes. El llenguatge permet els pensaments, les idees, el raonament i per això establim conceptes. El concepte és l’abstracció intel·lectual de les característiques o notes d’un element físic (un gat) o ideal (per exemple, l’Estat, Democràcia), i és tota especificació que se li dóna a algun objecte, treball, etc.
Sense conceptes no hi ha raonament possible, no hi ha pensament, no podríem distingir un gat d'un conill. Imagineu-vos que aneu a un restaurant, i demaneu conill amb tomaqueta. El cambrer en compte de conill vos treu gat. Vosaltres que conegueu el concepte de gat i el de conill, que conegueu les característiques d’un gat i d’un conill, li reclameu al cambrer. Què pensaríeu si la resposta del cambrer fora, això són conceptes? Jo no sé vosaltres com reaccionaríeu, però jo li tire el plat al cap, per tractar de burlar-se de mi.
En elements físics és més fàcil adonar-se que els conceptes no es corresponen amb la realitat, perquè les característiques o notes que hem abstret ideològicament són fàcilment comprovables, es poden identificar amb el món físic. Però no passa el mateix amb els elements ideals. Com és un Estat? Com és la Democràcia? Són conceptes que porten milers d’anys desenvolupant-se, i no sempre al llarg de la història han tingut la mateixa consideració. I els conceptes actuals són un compendi dels conceptes anteriors, una renovació, una evolució i, a vegades, una involució.
Per a la majoria de la gent, en el sentit comú de la societat espanyola, Democràcia és anar a votar cada quatre anys i el reconeixement formal de les llibertats civils, prohibides durant el franquisme. Dins d’eixe concepte, bàsic i mutilat, de la Democràcia cap qualsevol cosa. És com dir, conill: animal mamífer amb sang calenta. Amb eixe concepte igual entra un conill que un gat, i en puritat, si el concepte no és més ampli, més concret i més ajustat, el cambrer no vos està prenent el pèl si vos treu un gat. Tu has dit conill i ell et treu un animal mamífer i amb sang calenta. I, també, et podria treure una rata. El mateix passa amb el concepte Democràcia. Si no es té clar que és una Democràcia, es pot creure que guillotinar “a l'enemic” i viure en un terrorisme d’Estat, és l'inici de la Democràcia.
Jo seguiré tractant els conceptes, posant-los en el seu just terme, donant-los la importància que tenen. Perquè si vaig a sopar i vull menjar conill, no vull que em donen gat, rata o el que li done la gana al cambrer. Perquè no m'agrada que em donen partitocràcia, corporocràcia o cleptocràcia per Democràcia. Perquè si treballe, m’agrada saber per a què treballe. I què trist em sembla que els que treballen “en la política” no vulguen tenir els conceptes clars! I ahí, es demostra el baix nivell dels polítics actuals.
I tu? Prefereixes menjar gat?


Oskar "Rabosa".